جهانعکس

ساجیت پرماداسا، رهبر اصلی اپوزیسیون سریلانکا، نامزد ریاست جمهوری شد

پس از اعلام استعفای رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا در 13 ژوئیه در سریلانکا که با بحران های اقتصادی و سیاسی لرزید، رهبر اصلی مخالفان، ساجیت پرماداسا، اعلام کرد که برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.

 

در مصاحبه با بی‌بی‌سی، پرماداسا، رهبر مخالفان اظهار داشت که می‌تواند پس از گفتگو با حزب خود ساماگی جانا بالاوگایا (SJB) و دیگر گروه‌های مخالف در سریلانکا، جایی که اعتراضات ضد دولتی از ماه مارس ادامه داشته، برای رهبری رقابت کند.

پرماداسا وضعیت آشفته کشورش را «بی‌اطمینانی و هرج و مرج کامل» توصیف کرد.

پرماداسا با اشاره به اینکه بازگشت به دوره قبل از همه گیری کووید-۱۹ در اقتصاد ملی آسان نیست، اما حزب متبوعش در این زمینه نقشه راه دارد، اظهار داشت که روند بهبودی ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

پس از اینکه تظاهرکنندگان اعلام کردند که رئیس جمهور راجاپاکسا، که آنها او را مسئول وضعیت بد کشور می دانند، در ۱۳ ژوئیه استعفا می دهد، قانونگذاران قرار است در ۲۰ ژوئیه رئیس دولت جدید کشور را انتخاب کنند.

رد این پیشنهاد از سوی پرماداسا که در ماه آوریل از وی خواسته شده بود دولت تشکیل دهد، انتقادهایی را در برخی محافل به همراه داشت.

در سریلانکا، جایی که شدیدترین بحران اقتصادی در تاریخ خود تجربه شد، تظاهرکنندگان در ۹ جولای وارد اقامتگاه نخست وزیر شدند و ساختمان را به آتش کشیدند.

معترضان از سدهای اطراف محوطه دانشگاه که محل اقامت و دفتر رئیس جمهور راجاپاکسا است، شکستند و وارد محل اقامت و دفتر شدند.

ادعا شده بود که راجاپاکسا پس از ورود به محوطه دانشگاه خارج شده و به مکان امنی منتقل شده است.

گزارش شده است که رئیس جمهور راجاپاکسا در ۱۳ ژوئیه استعفای وی را پذیرفت.

مردم سریلانکا در پایان ماه مارس پس از قطعی برق در ۱۳ ساعت در روز، اعتراضات خود را تشدید کردند.

درگیری بین تظاهرکنندگانی که در روز ۹ می در اطراف دفتر نخست وزیر سریلانکا جمع شده بودند و حامیان دولت رخ داد و واحدهای نظامی در پایتخت کلمبو به انجام وظیفه فراخوانده شدند.

پس از خشونت ها در سراسر کشور منع رفت و آمد اعلام شد و دولت دستور داد به هرکسی که در جریان اعتراضات به اموال عمومی یا دیگران آسیب می رساند تیراندازی شود.

در این اعتراضات که در سراسر کشور گسترش یافت، ۸ نفر از جمله معاون حزب حاکم و ۲ مامور پلیس جان خود را از دست دادند و حداقل ۲۵۰ نفر زخمی شدند.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا